سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲
خانه / مجریان تلویزیون / گفت‌و‌گو با منصوره صامتي، مجري و كارشناس راديو گفت وگو

گفت‌و‌گو با منصوره صامتي، مجري و كارشناس راديو گفت وگو

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 16 میانگین: 3.2]

اجرايم را در قالبي خاص محدود نكرده‌ام
منصوره صامتي از مجريان ثابت راديو گفت‌وگوست. وي كه فعاليت رسمي خود را از حوزه صدا آغاز كرده، تجربه حضور در برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني همچون صبح بخير ايران، مرزهاي سياست، باغ كاغذي و… را نيز دارد. صامتي كه در راديو گفت‌وگو اجراي برنامه‌هاي متنوعي را به لحاظ موضوعي عهده‌دار است، روزهاي سه‌شنبه برنامه‌اي را با عنوان «زن امروز، جامعه فردا» به سردبيري و اجراي خودش روانه آنتن مي‌كند. گفت‌و‌گوي كوتاهي با وي پيش‌روي شماست.

حوزه‌ تخصصي شما در راديو گفت‌وگو چيست؟

در تجربه‌هاي قبلي مثلا در حوزه اجتماعي فعال بوده‌ام، اما محتواي فكري‌ام را به مقوله‌هاي سياسي و معارفي نيز نزديك كرده‌ام. در اين شبكه راديويي، خود را در قالبي خاص محدود نكرده‌ام و در اجرا به اين ۳ حوزه همزمان توجه دارم. ضمن اين‌كه اگر در يك بحث تخصصي هر يك از حوزه‌هاي سياست، معارف، اجتماع و… را حذف كنيم، بار محتوايي تهي خواهد شد چون در ايران به دليل ذهن تحليلگر مخاطبان نمي‌توان مباحث را يك‌بعدي پيش برد.

يعني حضور و توفيق در شبكه‌اي تخصصي همچون راديو گفت‌وگو را مرهون تلفيق چند حوزه مختلف در اجرا مي‌دانيد؟

بله و معتقدم انسان‌ها جمع اضدادند. ممكن است مجري مطالعات خود را در يك رشته افزايش دهد، اما نمي‌توان او را مجبور كرد در يك رشته تخصصي فعال باشد، چراكه ممكن است توان حضور در قالب‌هاي مختلف را داشته باشد و اين ويژگي علاوه بر توفيق او در حوزه اجرا به نفع برنامه و شبكه نيز خواهد بود؛ بخصوص در شبكه‌اي تخصصي همچون راديو گفت‌وگو كه ممكن است حوزه‌هاي مختلف به صورت همزمان در يك ميزگرد موضوعي به بحث گذاشته شوند.

با ورودتان به حوزه صدا، بيشتر گويندگي كرديد يا اجرا؟

در راديو گفت‌وگو به عنوان مجري ـ كارشناس فعاليت دارم. به طور كلي توانايي گوينده به صدا و متني كه در اختيار دارد برمي‌گردد. اما مجري بداهه‌گوست و بدون متن نيز مي‌تواند برنامه را اداره كند. در بسياري از برنامه‌هاي تخصصي اين شبكه، مجري تنها با اطلاع از موضوع به هدايت بحث مي‌پردازد و هيچ‌گونه متن يا سوال نوشته شده‌اي در اختيار ندارد.

در راديو گفت‌وگو چه برنامه‌هايي با اجراي شما روي آنتن مي‌رود؟

برنامه‌هايي چون «۴۵ دقيقه»، كه ۳ روز در هفته اجراي آن را عهده‌دار هستم. «جستجو» كه از برنامه‌هاي شاخص شبكه است را در حوزه اجتماعي اجرا مي‌كنم. همچنين در مجله فرهنگي «پيدا و پنهان» به عنوان مجري ـ كارشناس حضور دارم. در برنامه‌اي با عنوان «صداي خاطره» با چهره‌هاي سرشناس و برجسته سياسي كشور گفت‌و‌گو مي‌كنيم. علاوه بر اين پنجشنبه‌ها اجراي برنامه‌هاي شيفت عصرگاهي راديو گفت‌وگو را نيز به عهده دارم.

حضور يك صدا در برنامه‌هاي مختلف از جدول پخش راديو گفت‌وگو مورد پذيرش مخاطبان اين شبكه است؟

فكر مي‌كنم اگر مخاطب با اين صدا ارتباط برقرار كرده باشد ايرادي در كار نباشد و خوشبختانه نظر مخاطبان خاص از جمله مديران شبكه و همكاران برنامه‌ساز اين بوده كه صدايم مناسب ژانرهاي مختلف است و بنده اين بازخورد مثبت را در آيينه مخاطب دريافت ‌كرده‌ام و معتقدم اگر مجري در هر ژانري تلاش كند تا روي آنتن خودش باشد، مخاطب او را پس نخواهد زد و براي ايجاد فضايي متنوع در اجراي برنامه‌هاي مختلف بايد توجه خاصي به تغيير لحن و آهنگ كلام در هر يك از ژانرهاي تخصصي داشته باشد. در ضمن شخصا به حيطه اجرا آنقدر جدي نگاه مي‌كنم كه ژانرهاي مختلف فرق چنداني برايم ندارد. البته اين برآمده از ظرفيت بالاي اين شبكه است، چراكه راديو گفت‌وگو به اندازه ذهن ۷۰‌ ميليون مخاطب، وسيع و از ظرفيت خوبي ميان رسانه‌ها برخوردار است، ولي حيف كه مخاطب اين ظرفيت را چندان كه بايد نمي‌شناسد.

۳ دیدگاه

  1. سلام خواستم بدونم خانم منصوره صامتی آیا خواهری به نام نسترن صامتی دارند ممنون خواهم شد اطلاع دهید. تشکر

  2. از مژده لواسانی مطلب و عکس بذارید.ممنون

  3. از آرزو ماهوتیان هم مطلب بذار ممنون….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی کردن مطالب غیر قانونی است