سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲
خانه / مجریان تلویزیون / بیوگرافی و عکس فائزه نعمتی مجری تلویزیون

بیوگرافی و عکس فائزه نعمتی مجری تلویزیون

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 24 میانگین: 2.5]
فائزه نعمتی

فائزه نعمتی
فائزه نعمتی
فائزه نعمتی

مجري بايد خيلي مطالعه کند

فائزه نعمتي، چهره آشناي برنامه‌هاي علمي از سال ۸۶ فعاليت خود را در تلويزيون آغاز كرده است. وي كه كارشناس زيست‌شناسي با گرايش ژنتيك است به دليل علاقه‌اش، كارشناس ارشد ژورناليست راديو و تلويزيون را نيز گرفته است. با وي كه در حال حاضر برنامه صبحگاهي «طلوع» را به صورت زنده اجرا مي‌كند گفت‌و‌گويي كوتاه انجام داده‌ايم كه مي‌خوانيد.
با چه برنامه‌اي كار خود را شروع كرديد؟

برنامه پنگان اولين كار اجراي من در شبكه ۴ سيماست.

چه برنامه‌هايي اكنون از شما پخش مي‌شود؟

برنامه طلوع كه به پديده‌هاي طبيعي از ديدگاه علمي نگاه مي‌شود. همچنين برنامه آسمان شب كه توليدي است و درباره علم نجوم است. هر دو برنامه نيز از شبكه ۴ سيما پخش مي‌شوند.

آيا در شبكه‌هاي ديگر نيز فعاليت داريد؟

بله. با برنامه مجله علمي در شبكه جهاني جام‌جم و مدت كوتاهي هم در شبكه آموزش سيما با برنامه صفر و يك.

از اين كه شما را فقط به عنوان مجري برنامه‌هاي علمي مي‌شناسند ناراحت نيستيد؟

چون عمده فعاليت‌ من در شبكه ۴ است؛ بنابراين برنامه‌ها هم همگي علمي است و خودم از اين موضوع خوشحال هستم، زيرا جايگاه خودم را پيدا كرده‌ام و مي‌دانم مخاطب چه انتظار و توقعي از من دارد. به همين دليل تلاش خود را روي تكنيك‌هاي اجراي برنامه‌هاي علمي معطوف مي‌كنم.

مجري برنامه‌هاي علمي لازم است چه خصوصياتي داشته باشد؟

از توان علمي خوبي برخوردار باشد و با توجه به اين‌كه علم از شاخه‌هاي گوناگوني تشكيل شده لازم است در شاخه‌اي خاص نيز تخصص داشته باشد. با قدرت بيان خوب مفاهيم علمي را به زباني شيوا و قابل درك براي مخاطب بگويد، چون يكي از وظايف رسانه ترويج علم به زبان ساده است. همچنين آشنايي با يكي از زبان‌هاي بين‌المللي نيز اهميت دارد، زيرا بسياري از منابع علمي به زبان اصلي هستند و ترجمه نشده‌اند. مجري برنامه علمي بايد هماهنگ با كارشناس برنامه پيش رود و هر جايي كه از كلمات ثقيل و نامتعارف علمي استفاده شد او با جملات علمي ساده‌تر، برنامه را پيش ببرد.

به جز اجرا، فعاليت ديگري نيز داريد؟

بله. در اداره كل آموزش و پژوهش سيما مدير پژوهش و مسوول بخش علمي هستم.

در مورد ارائه برنامه‌هاي علمي به نظر شما چه مشكلاتي وجود دارد؟

بيشتر برنامه‌هاي علمي گفت‌و‌گومحور هستند. چنين برنامه‌هايي براي تمام گروه‌هاي سني مناسب نيستند. برخي تصور مي‌كنند مخاطبان برنامه‌هاي علمي از رده سني خاصي برخوردارند، كه اين تصور درستي نيست. برنامه‌هاي علمي همه گروه‌هاي سني از كودك تا بزرگسال را شامل مي‌شوند. به همين دليل برنامه‌هاي گفت‌و‌گو محور براي همه سنين نمي‌تواند جذاب و ايده‌آل باشد.

چگونه مي‌توان اين مشكل را حل كرد؟

با تغيير ساختار برنامه‌هاي علمي اين مشكل رفع مي‌شود، زيرا با توجه به رده سني مخاطب مي‌توان برنامه‌سازي كرد. مستند‌سازي به درك و فهم علم بسيار كمك مي‌كند، ولي بايد به نوع و نگرش ساخت مستند نيز توجه كرد. تصوير پردازي خوب، مهيج و مفرح براي جلب مخاطب موثر است.

مي‌توان از طريق مسابقه يا سريال مسائل علمي را غير‌مستقيم مطرح كرد.

سخن پاياني شما…

مجري‌اي در صدا و سيما مي‌تواند موفق و ماندگار شود كه هيچ‌گاه از آموختن و مطالعه كردن احساس خستگي نكند، بخصوص در برنامه‌هاي تخصصي.

۶ دیدگاه

  1. فائزه جان خیلی خوشگله. قبلنا که جوون تر بود خوشگل تر بود

  2. خیلی زیباست عاشقش شدم

  3. مرسی از این عکسا

  4. فائزه جان دوستت داریم..

  5. فائزه جان بهترین مجری تلویزیون هست
    فدات شم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی کردن مطالب غیر قانونی است