پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

مصاحبه با رضا توکلی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

رضا توکلی در سال 1349 در تهران متولد شد. بدلیل علاقه فراوان خود به هنر در همان دوره تحصیل وارد گروه های نمایشی و موسیقی در منطقه ده آموزش و پرورش تهران شد که در همان زمان چندین نمایش همراه با اجرای موسیقی ارائه کرد. او در مرکز فیلمبرداری و تئاتر نیروی هوایی ادامه ی فعالیت داد که حاصل آن ساخت فیلم های 16 م.م مستند داستانی، آموزشی، خبری بود. او در اولین فیلم سینمائی خود بازیگری را بطور حرفه ای تجربه کرد. در سال 1377 سریال گام آخر به تهیه کنندگی محمدرضا خالقی را کارگردانی کرد که از شبکه ی اول سیما (فیلم و سریال) پخش شد. فیلم کوتاه 16 م.م روز مریم محصول کانون پرورش فکری کودکان نیز از ساخته های وی می باشد.

داوزده صندلی – گندم –قند تلخ- استخوانهای بابام – خیلی دور خیلی نزدیک – روز شیطان و… از کارهای توکلی است. “سگ های پوشالی” بابازی لیلا اوتادی و نیما شاهرخ شاهی در جشنواره فیلم فجر سال گذشته پخش شد.

– آقای توکلی مشغول چه کاری هستید؟

در حال حاضر دارم چند فیلمنامه را مرور می کنم تا یکی را برای کار بازی انتخاب کنم. این روزها خیلی به ندرت فیلمنامه خوب پیدا می شود بهرحال در مقابل نقشی که بازی می کنم در برابر مردم خودم را مسئول می دانم .اگر در کارم موفق هستم این غیر از توجه و محبت مردم به ما نیست. نظر مخاطب برام خیلی قابل احترام است.

– آخرین کاری که پخش شد؟

آخرین کار پخش شده از من در تلویزیون مجموعه 5 کیلومتر تا بهشت بود به کارگردانی علیرضا افخمی که دوباره از شبکه پخش شد.

– و آخرین کاری که بازی داشتید؟

اخیرا کار بازی در پروژه ” مرز پر گهر ” به کارگردانی سالاری و تهیه کنندگی مهدی مسکران را در شهر مقدس مشهد در به پایان رساندم .رحیم نوروزی و رامتین خدا پناهی هم دیگر بازیگران این پروژه بودند.

– شرایط اقتصادی امروز چه اثری در کار و زندگی شما دارد؟

به نظر من این شرایط روی زندگی همه اثر می گذارد ولی در کارما تاثیر بیشتری داشته است. اگر کار نباشد زندگی نمی چرخد چون ما از جای دیگری غیره از حوزه کارمان تامین مالی نمی شویم و الان تولید کم شده است و اکر فیلمی ساخنه نشود عوامل سینما بی کار می شوند.باور کن دخل ما با خرج مان نمی خواند .حقیقتا اقتصاد ما بحران زده است. فیثاغورث می کوید فشار به نقطه ای برابراست با فشار به تمام نقاط …خوب این قانون در اقتصاد ما نمود روشنی دارد بحران در اقتصاد کشور به روی همه چه سینمایی چه غیره سینمایی تاثیر منفی دارد.

– آیا غیر از کار بازی در سینما دغدغه دیگری هم دارید؟

من سالها ست در مقوله کارگردانی هم تجربیاتی دارم چند کار کوتاه ساختم .یک کار 16 میلمتری برای آموزش و پرورش کار کردم.مجموعه ” گام آخر” را برای شبکه یک کار کردم و پخش شد.2 سال پیش فیلم سینمایی ” سگ های پوشالی ” را که نویسنده و تهیه کننده کارم هم بودم ساختم که الان در نوبت اکران است.

– آقای توکلی گویا با تازه کارها و فیلم اول ها زیاد کار می کنید می تونم بپرسم چرا؟

نه تنها من فکر می کنم اکثر پیش کسوتان سینما با نسل جدید تعامل خوبی دارند ما باید آنچه را یاد گرفتیم به جوانترها منتقل کنیم روزی استادان سینما دست ما را گرفتند امروز ما هم باید دست جوان ترها را بگیرم بلا خره ذکات علم نشرها…کلر با اول ها یک حس خوبی به آدم می دهد .آنها خیلی با احساس و با انرژی و هدفمند کار می کنند و به من روحیه و امید می دهند .یعنی هنوز هستم و باید از این موهبت الهی استفاده کنم …. من عاشق کار با جوان ها هستم.

– برای کار زیاد مشهد می آیید چرا؟

اگه شعار نباشد راستش من مخلص امام رضا (ع) هستم و هر وقت از مشهد تماس می گیرند با خودم می گم این تماس یه جوری دعوت از خود آقاست.پس سریع راهی مشهد می شوم. کارهای مشهد در زندگی برام همیشه برکت آورده است. این حرف دلم است وباتمام وجود به ان اعتقاد دارم.

– برنامه کاری برای آینده دارید؟

چند پیشنهاد بازی داشتم که به علت ضعیف بودن قصه ها قبول نکردم و (به شوخی) دارم تمرین بازیگری می کنم تا در کارم قوی شوم….پروانه ساخت یک کار سینمایی رو به تازگی از ارشاد گرفتم و دنبال سرمایه گذار هستم تا به امید خدا بزودی کلید بزنم.

– و حرف آخر؟

آرزو می کنم دوباره در مجموعه هایی مثل ” مردان آنجلس ” و… مجموعه هایی در شان مردم بزرگوار کشورم بازی کنم و از خودم اثری ماندگار بجا بزارم انشاا.. با دعای خیر مردم.

برچسب‌ها: رضا توکلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی کردن مطالب غیر قانونی است