چهارشنبه , فروردین ۲۹ ۱۴۰۳
خانه / مصاحبه با بازیگران و هنرمندان / مصاحبه با لاله اسکندری

مصاحبه با لاله اسکندری

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اسکندری در این گفتگو از حضورش در عرصه موسیقی می‌گوید.

چطور شد تصمیم گرفتید بار دیگر با گروه موسیقی “هوران” همراه شوید؟

– سال گذشته که با گروه “هوران” دو اجرا داشتیم و بخشی از اشعار شاهنامه را دکلمه کردم، تجربه خوبی بود به همین دلیل تصمیم گرفتم این همکاری را تکرار کنم. البته من از کودکی کار در حوزه موسیقی را دوست داشتم اما هیچگاه فرصت نشد که در این زمینه جدی کار کنم و وقتی از سوی گروه هوران به من پیشنهاد کار شد، چون به نوعی با حوزه حرفه اصلی‌ام هم مرتبط بود، این کار را قبول کردم.

امسال نیز تعدادی از کسانی که در گروه پیشین بودند مثل آقایان آرام مرتضوی، آهنگساز و بهروز قهاری، سرپرست گروه موسیقی هوران در اجرایمان حضور دارند ولی تغییراتی در ترکیب گروه ایجاد شده به ویژه آنکه تعداد اعضای گروه بیشتر شده و همچنین گروه کر خواهیم داشت.

* پیش از این زمان اجرای کنسرت شما 26 و 27 دی‌ماه اعلام شده ولی گویا این زمان تغییر کرده است.

– قرار بود هفته آینده اجرا داشته باشیم اما طبق آخرین صبحت‌هایی که با اعضای گروه داشتم، تغییراتی در زمان اجرا صورت گرفته است و ظاهرا قبل از جشنواره موسیقی فجر اجرایی نخواهیم داشت و برنامه‌ها را به خاطر جشنواره تغییر می‌دهند.

* یعنی ممکن است در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشید؟

– چون قرار بود 27 بهمن برنامه اجرا کنیم و آن تاریخ مقارن شده با برگزاری جشنواره موسیقی فجر، قرارست دو اجرای آزاد داشته باشیم و در جشنواره هم شرکت خواهیم کرد.

* شما هم در اجرای گروه هوران در جشنواره موسیقی فجر حضور خواهید داشت؟

– اگر قرار باشد گروه در جشنواره شرکت کند، حتما من هم در جشنواره حضور خواهم داشت.

* تجربه قبلی‌تان با گروه هوران و همکاری اخیرتان هر دو در زمینه دکلمه شعر است. آیا در حوزه‌های تخصصی موسیقی همچون نوازندگی، آهنگسازی و خوانندگی هم فعالیت دارید؟

– نه متاسفانه. موسیقی یکی از حوزه‌هایی است که من از کودکی علاقه داشتم در آن فعالیت داشته باشم اما فرصتی برای کار جدی و تخصصی دست نداد.

من از کودکی در حوزه هنرهای تجسمی کار کردم و بعد نقاشی را ادامه دادم و وارد هنرهای نمایشی شدم اما در زمینه موسیقی ترجیح دادم بیشتر شنونده خوبی باشم تا نوازنده. به هر حال به نظرم موسیقی بسیار دنیای جذابی است و همکاری با این گروه باعث شد که یک مقداری به این فضا وارد شوم. البته حضورم در کنار این دوستان افتخاری است.

* در همین حد هم که در دنیای موسیقی فعالیت می‌کنید می‌تواند گامی باشد برای کارهای بیشتر و تخصصی‌تر. چطور شد برای حضور در عرصه موسیقی همکاری با گروه هوران را انتخاب کردید؟

– بیشتر اعضای این گروه جوان و خیلی مشتاق و اهل تجربه‌های جدید و نوآور هستند که این مهم‌ترین دلیل حضورم در جمع‌شان بوده است.

این روزها معمولا کارهای موسیقی یا کاملا سنتی هستند و یا اینکه کاملا به موسیقی پاپ گرایش دارند. به طور نمونه کارهای آقای ناظری و شجریان که کاملا در حوزه سنتی است یا در سوی دیگر افرادی چون علیرضا عصار، احسان خواجه امیری و روزبه نعمت‌اللهی که در حوزه پاپ کار می‌کنند ولی آن‌چیزی که برای من جذاب بود این بود که اعضای گروه “هوران” کار تلفیقی انجام می‌دهند و موسیقی سنتی ایران و موسیقی غربی را با هم تلفیق می‌کنند.

* پس جزو آن‌دسته از مخاطبان موسیقی هستید که بیشتر کارهای تلفیقی را می‌پسندند.

– کار با گروه هوران تجربه خیلی خوبی بود. حداقل به عنوان یک شنونده‌ از جسارت و تلاشی که اعضای این گروه برای رسیدن به یک کار متفاوت دارند، خوشم آمد. خود این تلاش برای متفاوت بودن هم به نظرم با ارزش بود. در کنار این دلایل مساله حمایت هم برایم مهم بود.

* حمایت از گروهی که می‌خواهند تجربه‌های جدید داشته باشند؟

– به هر حال اگر بتوانیم از نیروها و استعدادهای جوان حمایت کنیم تا آنان این فرصت را پیدا کنند که فضاها و آثار جدیدی را خلق کنند و نوآوری داشته باشند و مردم را بیشتر با موسیقی عمیق آشنا کنند، مساله مهمی است.

موسیقی پاپ ویژگی خودش را دارد و امروز نسل جدید غالبا درگیر این جنس از موسیقی است و خیلی شناختی از موسیقی که گروه هوران می‌نوازند، ندارد. در این گروه که ما هستیم از چنگ تا سنتور گرفته تا انواع سازهای کوبه‌ای و الکترونیک برای خلق موسیقی به کار برده می‌شود و به نظر من ترکیب زیبایی از کار درآمده و محوریت موسیقی بر اشعاری است که گروه کر در طول کار اجرا می‌کند.

* شعرهایی که شما دکلمه می‌کنید از چه شاعران و در چه حال و هوایی است؟

– بخشی از شعرها از زنده‌یاد اخوان ثالث است و شعری نیز از توران شهریاری که فضای شاهنامه در آن غالب است، دکلمه می‌کنم. بیشتر مضامین شعرهایی که دکلمه می‌کنم ملی و میهنی است که امیدوارم این کنسرت با استقبال عمومی خوبی روبرو شود و دوست دارم که مردم از این کنسرت‌ها، نیروهای جوان و این جنس کار خلاقانه‌ای که ارائه می‌شود، حمایت کنند.

برچسب‌ها: لاله اسکندری

بدون دیدگاه

  1. بازیگر خوبیه هم خودش هم خواهرش واقعا خوب بازی میکنند.

  2. آفرین به لاله اسکندری 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی کردن مطالب غیر قانونی است