صبا (فاطمه) راد كه اين روزها مجري «به خانه برميگرديم» و همچنين مسابقه «آشپزي مهموني» است، دربارهي لزوم بهرهگيري از مجريان شناخته شده و چهره در تلويزيون براي جذب بيشتر مخاطب، اظهار كرد: مجری برنامهي تلویزیونی طبیعتا به عنوان ویترین، متناسب با برنامه عمل میکند و نقش جدی در جذب مخاطب دارد، اما این نقش هرچند که با مجریان با عنوان پررنگ میشود اما در کنار خود عامل مهم تهیهکننده و کارگردان را دارد که به عنوان مهمترین عامل پشت صحنه هدایت محتوا و شکل را برعهده دارد.
این کارگردان و تهیهکننده است که از یک مجری جدید چهرهای جذاب برای مخاطبان میسازد؛ بنابراین حضور مجریان نام آشنا در برنامهها هر چند لازم است اما کافی نیست بلکه باید به تیم محتوایی و شكلي تولید نگاه کرد و توجه داشت، آن وقت محصول کار مجری را ارزیابی کرد.
متاسفانه مردم مشیاي مخالف با نقشآفرینی تصویری برخي مجریان را میبینند
صبا راد معتقد است: البته مجریان مسابقات مختلف باید نقشهایی متناسب با آن مسابقه در اجرای برنامه های روتین خود داشته باشند تا مخاطب در درک پیام مسابقه دچار تضاد نشود؛ مثلا زمانی که بينندگان من را به عنوان مجری یک برنامه خانواده محور مثل برنامه «به خانه برمی گردیم» ميبينند، توقع دارند در حين اجراي «آشپزي مهموني» هم با مسابقهای خانودگی و در عین حال آموزنده مواجه شوند و البته جذابیت را هم به عنوان مقدمه اصلی کار از من مطالبه میکنند . پس نقش عمومی مجری در اجراهای روتینش باید متناسب با نقش آفرینی او در مسابقه باشد.
او ادامه داد: من معتقدم به طور کلی نقشآفرینی مجریان در برنامهها باید متناسب و همسان با نقشآفرینیهای اجتماعی آنها به عنوان یک شهروند نمونه باشد؛ مجریان زمانی میتوانند به عنوان یک الگو در برنامههای بزرگ یا مردم محور کاملا موفق باشند و در دلها رسوخ کنند که مخاطب میان نقش و سیمای تصویری آنها و چهره اجتماعی خارج از استودیوی آنها تعارضی نبیند و متاسفانه در برخی موارد که مردم مشی اجتماعی حتی مخالف با نقشآفرینی تصویری یک مجری را میبینند نسبت به تمام حرفها و صحبتهای او بی اعتماد میشوند. ما مجریان آیینه تمامنمای یک شهروند الگو و کامل ایرانی اسلامی هستند. پس باید متناسب با این نقشآفرینی ظرفیت علمی و عملی خود را هم بالا ببریم. ما نسبت به فهم و درک تصویری مخاطب از خودمان در قاب تصویر متعهد هستیم و نه تنها نباید مرتکب کاری شویم که تصور تصویری او در مواجهه با ما دچار خدشه شود، بلکه باید این فهم تصویری را در مواجههي حضوری ارتقاء دهیم.
حضور موثر مخاطبان در جذابیت مسابقات یک اصل اساسی است
او در بخش ديگري از گفتوگوي خود، با اعتقاد بر اينكه مسابقات تلویزیونی زمانی برای بیننده جذاب و چشمنواز میشوند که بیننده بتواند خود را در آیینه آن ببیند، خاطرنشان كرد: مخاطب باید بتواند با همذاتپنداری در برنامه، مشارکت روحی و حسی با شرکتکنندگان در مسابقه پیدا کند و این زماني بیشتر اتفاق میافتد که مسابقات ما در حوزه شکل و محتوا برداشتی توامان از سنتها و باورها و زندگی مبتنی بر سادگیها و روح اسلامی و ایرانی از یک طرف و نوگرایی ذاتی و تحول خواهی و میل تغییر طلب مخاطب از طرف دیگر باشد.
وي ادامه داد: حضور موثر مردم و مخاطبان در جذابیت مسابقات هم یک اصل اساسی است. اگر مسابقات را از لحاظ حضور مردم تقسیمبندی کنیم یک دسته مسابقات با حضور غیرمستقیم مردم هستند، مثل مسابقات سنتی با شیوه ارسال نامه که امروز دیگر نشانی از آن کمتر مییابیم. دسته دیگر مسابقات غیرمستقیم روزآمد شده با فناوریهای نوین است، مثل مسابقات پیامکی که امروزه به وفور در بسیاری برنامهها دیده میشود. دسته دیگر مسابقات از طریق پست الکترونیکی است که هنوز رواج زیادی نیافته اما در آینده به نظر من جا پای محکمی پیدا خواهد کرد. دستهي دیگر مسابقات حضوری تلفنی است که هم به شیوه سنتی در رادیو وجود دارد و هم در تلویزیون اما به نظرم تلویزیون باید هر چه سریعتر با توجه به ذات پویا و سیال خودش و نیاز مخاطبان و رقابت سنگین رسانهها به شیوهي نوین ارتباط تلفنی تصویری روبیاورد تا بتواند مخاطبان را در فضای جدید مجازی بیشتر به خودش جذب کند یا پای خودش بکشاند. دسته دیگر از مسابقات مسابقات حضوری هستند که به عبارتی از جذابترین و نیز سنگینترین نوع مسابقات محسوب میشوند به شرط اينكه اصول حرفهيی و محتوایی در آن رعایت شوند.
مشکل زمانی بروز میکند که مونتاژ فرهنگی تبدیل به تولید فرهنگی نمیشود
راد همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آیا مسابقات ایرانی کپیبرداری از مسابقات خارجی هستند؟ اظهار كرد: شما نه میتوانید بگویید مسابقات ایرانی کپی از مسابقات خارجی است و نه میتوانید آنها را در یک محور کاملا جدا تعریف کنید. آن چیزی که امروز و به نام مسابقههای بزرگ مردممحور تهیه میشود، غالبا مسابقات اقتباسی با در نظر گرفتن جنبههای بومی و نمادهای محلی و ایرانی یا اسلامی آن است.
وي با اعتقاد بر اينكه هنر مونتاژ مسابقات خارجی اگر به ابداع و نوآوری در تولید برسد، قطعا یک هنر والا و ارزشمند است، خاطرنشان كرد: مشکل زمانی بروز میکند که مونتاژ فرهنگی تبدیل به تولید فرهنگی نمیشود؛ یعنی اگر کار با کپی شروع شود و با کپی تمام شود، بد
ون این که هیچ نمادی از نمادهای فرهنگ ایرانی و اسلامی یا فرهنگ بومی در آن راه یافته باشد، یک اثر بدیع میتواند تبدیل به یک خط بدعت مخرب شود.
او افزود: حال در نظر بگیرید صاحب فناوری تلویزیون غرب است، ارائه کننده شکل و قالب هم غرب بوده است، پس طبیعی است که مسابقات ما در حوزه های مختلف اقتباسی باشد. یعنی مسابقات بیشتر گردآوری تجربه و توانمندی ارائه شده در شبکههای دیگر است؛ البته من فکر میکنم با توجه به این همه تجربه در دنیای تلویزیون ما دیگر لازم نیست اصطلاحا چرخ را اختراع کنیم. ما باید استفاده و ابداع خودمان را انجام دهیم.
چرا نبايد بازیها و رقابتهای محلی و بومی و خانوادگی خودمان را به تصویربکشیم؟
راد با اعتقاد بر اينكه ما در این مملکت با پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار کهن و غنی زمینههای بسیاری برای ایجاد جذابیت و سرگرمی تصویری برای مخاطب داریم، اظهار كرد: نمیخواهم جزمی باشم، اما با قدرت تاکید میکنم که ما هیچ نیازی به جذب و هضم سرگرمیهای کشورهای دیگر نداریم. در دل فرهنگ اسلامی و ایرانی ما اینقدر بازیهای محلی و بومی مهیج و زیبا وجود دارد که باید تمام تلاش خود را برای به تصویر کشیدن این بازیها و حتی صادرات آنها به کار گیریم.
وي با طرح اين پرسش كه چرا ما نبايد بازیها و رقابتهای محلی و بومی و خانوادگی خودمان را نوسازی کنیم و به تصویربکشیم؟ خاطرنشان كرد: اگر بخش کوچکی از این همه همت مصروف به اقتباس، صرف ارائهي هنرمندانه آثار و روزآمد کردن آنها میشد، مطمئن باشید که ما امروز بسیار موفقتر از این بودیم که هستیم و سبک مسابقات ما با هویت ایرانی و اسلامی ما متناسبتر بود. البته فکر میکنم امروز رسانه ملی خیلی هنرمندانه و برنامه ریزی شده به سمت توسعهي مسابقات مردمی، پیش رفته است. شبکههای سیما هر کدام دارای حداقل یک مسابقهي جذاب هستند که مخاطب را پای خود مینشانند.
راد با بيان اينكه ما در رسانه بیشترین مسؤولیت را برای جذب مخاطب و سرگرمی مفید و هدفمند او داریم، افزود: از طرف دیگر مسابقات خارجی شبکههای ماهوارهيی برای رسیدن به هدف جذب مخاطب از هر وسیلهای استفاده میکنند و این وسایل در بسیاری از موارد نه تنها غیر مشروع است، بلکه حتی غیر انسانی و ضد اخلاقی و منافی با کرامت انسان است. تفاوت مهم ما با نمونههای غربی در این است که ما به هر وسیله و به هر دلیل به دنبال جذابیت مسابقه نیستیم. ارزشهای ما، اخلاقیات ما، عرفیات ما و اصلا معتقدات ما به صورت اصلی دخیل در تهیه و تولید مسابقه است. پوچگرایی و بی ارزشی در مسابقات ما دنبال نمی شود.
«آشپزي مهموني» صرفا یک کپیبرداري از نمونههاي خارجي نيست.
اين مجري در پايان دربارهي مسابقه «آشپزي مهموني» اظهار كرد: به نظر من مسابقه بزرگ آشپزی مهمونی یک برنامهي نوآورانه است. هم از نمونههای خوب خارجی اقتباس کرده و هم سعی کرده صرفا یک کپی نباشد و در برخی موارد منحصر به فرد عمل کرده است. مخاطب در این مسابقه با اندازههای مختلف الگوی صحیح مصرف آشنا میشود. سبک درست زندگی ایرانی به دور از همه اسرافها را تجربه میکند.
باید بپذیریم که هنوز خیلی از ما اندازههای یک خرید درست را بلد نیستیم.
او دربارهي كليت اين مسابقه گفت: شرکتکننده در مسابقه خودش باید مواد اولیه مورد نیازش را خریداری کند كه بر اساس یک خرید معقول امتیاز میگیرد. باید بپذیریم که هنوز خیلی از ما اندازههای یک خرید درست را بلد نیستیم. ما غرق در پرمصرفی و از آنها بالاتر بد مصرفی هستیم. این مسابقه مسابقهي درست زندگی کردن است، این همان چیزی است که در دين ما تاکید شده است.
راد در پايان اظهار كرد: به نظر من مسابقه آشپزی مهمونی یک فضای تفریحی آموزشی را فراهم آورده که پیش از آن کمتر تجربه شده است. اگر می خواهید بدانید توجه به کالاهای ایرانی، زندگی درست و متعادل، شهروندان خوب و آگاه، غذاهای سنتی و اصیل و در عین حال ساده و مطبوع ایرانی و رقابت دوستانه و صمیمانه در اين برنامه چگونه است، توصیه میکنم مسابقه آشپزي مهمونی شبکه تهران را ببینید.
برچسبها: فاطمه راد, فاطمه فرسایی راد, صبا فرسایی راد, صبا راد, مجری زن
خیلی زورکی صداشو تغییر میده
با سلام خيلي دوستداشتني مخصوصا صداشون
سلام من كه عاشق خانوم راد هستم واجراش عاليه خيلي هم مسلط اجرا ميكنن.
این خانوم با دماغ عملی و صدای تصنعیش فقط اعصاب آدم رو خورد میکنه.اجراش افتضاحه