«مصلحت» جزو معدود فیلمهای گفتمانساز در جشنواره امسال است و با پیش کشیدن یک مفهوم مهم و دوگانه عدالت – مصلحت، فضا را به سوی گفتوگو درباره این مساله مهم اجتماعی میبرد. بیش و پیش از آنکه بخواهیم درباره فرم و کارگردانی روان فیلم و روایت جسورانهاش سخن بگوییم، این گفتمانساز بودن را باید مهم بدانیم، آن هم در این جشنواره که خالی از فیلمهای مهم و جریانساز است. با اینهمه اما مصلحت برای حسین دارابی که نخستین تجربه کارگردانی سینماییاش را تجربه میکرد، یک موفقیت به حساب میآید و هرچند با اثری طرف هستیم که درباره مفاهیمی حساس سخن میگوید و نظرات متفاوتی درباره نگاهش به موضوع وجود دارد، اما به هرحال محصول مشترک حوزه هنری و سازمان اوج، اثری قابل دفاع است و یک نقد درون گفتمان جدی به حساب میآید. به بهانه اکران این فیلم با حسین دارابی، کارگردان آن به گفتوگو نشستیم.