جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
خانه / مصاحبه با بازیگران و هنرمندان / مصاحبه با محمد بحرانی

مصاحبه با محمد بحرانی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

گفت‌وگو با محمد بحرانی، صداپیشه عروسك‌های ببعی و همساده ببعی چالش بزرگ من بود

محمد بحرانی متولد سال 60 است و فوق لیسانس كارگردانی دارد. او كه تا به حال علاوه بر كارهای عروسكی، در تئاتر و سینما به‌عنوان بازیگر نیز فعال بوده امسال یكی از نامزدهای بخش صداپیشگی عروسك در جشنواره تلویزیونی جام‌جم بود. با او درباره دو عروسكی (ببعی و همساده) كه صداپیشگی آنها را در مجموعه كلاه قرمزی عهده‌دار است، صحبت كردیم.

عروسك ببعی و همساده چطور طراحی شدند و به اجرا رسیدند؟

شخصیت ببعی ذهنیت كارگردان (طهماسب) بود و طبق روال این مجموعه كه در جلسات تمرین همه صداپیشه‌ها روی عروسك جدید صحبت می‌كنند همه روی عروسك ببعی صحبت كردند و كارگردان صدای مرا كه شاید در نظر اول، دورترین صدا به چهره عروسك ببعی بود، انتخاب كرد. باید بگویم در شكل‌گیری شخصیت ببعی، ایرج طهماسب نقش اصلی را داشت و در كنارش، من و بنفشه صمدی (عروسك گردان ببعی) ایده‌هایی برای بهتر شدن این عروسك مطرح می‌كردیم. در مورد همساده هم باید بگویم گروه با شنیدن صدای با لهجه، از این صدا استقبال كرد.

به‌عنوان خالق صدای شخصیت ببعی و همساده فكر می‌كنید چه نقشی در موفقیت این عروسك‌ها داشتید؟

موفقیتی كه شما از آن حرف می‌زنید، اگر به دست آمده باشد، مدیون همه بچه‌های گروه است. از طراح گرفته تا كارگردان و ایده‌پرداز اصلی آن كه آقای طهماسب هستند و به عقیده من بزرگ‌ترین نقش را دارند و آقای جبلی هم كه با ایده‌های ناب خود در شكل‌گیری عروسك ببعی نقش داشتند.

ببعی هم مانند همه شخصیت‌های این مجموعه بتدریج رشد كرد و پررنگ شد. اوایل كه او صحبت نمی‌كرد، نگران نبودید؟

شاید بهتر باشد بگویم ببعی در دو سال اخیر چالشی بزرگ برای من بود. سال اول من و بنفشه صمدی (عروسك‌گردان ببعی) مدام نگران بودیم كه آیا ممكن است مخاطب از عروسكی كه فقط بع و نه می‌گوید، خوشش بیاید. روز به روز كه جلوتر می‌رفتیم نگرانی‌مان بیشتر می‌شد، چون بچه‌های پشت صحنه هم هیچ‌كدام به عروسك ما نمی‌خندیدند، اما در این میان تنها فردی كه به این موضوع امیدوار بود، ایرج طهماسب بود.

باتوجه به این‌كه سال گذشته علاوه بر ببعی، صداپیشه شخصیت همساده نیز بودید برای شخصیت‌پردازی اینها چه كردید؟

سیستم كاری ایرج طهماسب با سایر گروه‌ها متفاوت است و باید بگویم برخلاف خیلی از كارها كه بسرعت وارد مرحله ضبط می‌شوند ما یك دوره تمرین را می‌گذرانیم و در همان دوره می‌توانیم از خود خلاقیت نشان دهیم. ایشان روان‌شناسی كودك را بخوبی می‌دانند و با لحاظ كردنش در آثارشان می‌بینیم كارهایشان از دیگر كارها متمایز است.

غیر از حیطه عروسكی، كار بازی هم انجام داده‌اید. در چه كارهایی حضور داشته‌اید؟

در نمایش یغمای باشكوه خورشید و فیلم‌های رفیق بد، اتوبوس شب، كلاه قرمزی و بچه ننه و… بازی كرده‌ام.

گفت‌وگو با بهادر مالكی، صداپیشه عروسك فامیل دور

موفقیت برنامه عروسكی با كارگروهی به دست می‌آید

بهادر مالكی متولد سال 61 و فارغ‌التحصیل رشته نمایش عروسكی از دانشگاه تهران است. او كه تاكنون در مجموعه‌هایی چون من و بابام و باباش، مخ‌آبادی‌ها (شهر كودكان) كه برای محمد اعلمی بود، امداد حشرات و… حضور داشته برای سومین سال متوالی، صداپیشگی عروسك فامیل دور را به عهده دارد.

چطور شد دنیای كودكان و كار عروسكی شما را جذب كرد؟

دنیای كودك را به علت آرامش فوق‌العاده‌ای كه به من می‌دهد، دوست دارم؛ دنیایی پر از صداقت، بی‌ریا و لذتبخش. من از همان ابتدا بیشتر به این دلیل جذبش شدم كه آرامش فوق‌العاده‌ای به من منتقل می‌كند.

شخصیت فامیل دور چطور خلق شد؟

این روال همیشگی مجموعه كلاه قرمزی است كه ابتدا عروسك‌ها با سفارش ایشان توسط مرضیه محبوب ساخته می‌شوند و در ادامه همه صداپیشه‌ها به جای عروسك‌ها صحبت می‌كنند و هركدام كه توسط ایرج طهماسب و گروه تائید شود، همان فرد انتخاب خواهد شد.

این انتخاب ممكن است به چه عواملی مرتبط باشد؟

عروسكی كه قرار است در ذهن مخاطب گل كند، حاصل یك تصمیم گروهی است. علاوه بر این باید صدا روی چهره عروسك بنشیند. دیگر مسائل از جمله هماهنگی ذهنی میان صداپیشه، عروسك‌گردان و كارگردان هم باید صورت بگیرد.

یكی از نقاط قوت این مجموعه عروسكی، ذره‌ذره نشان دادن هركدام از عروسك‌هاست به طوری كه تمام شخصیت یك عروسك در 13قسمت لو نمی‌رود. با این نظر موافقید؟

درباره برخی شخصیت‌های كلاه ‌قرمزی نوروزی، این قضیه صدق می‌كند. مثلا شخصیت فامیل دور چون پشتوانه شخصیتی خوبی دارد، پس می‌تواند كاراكتری ادامه دار باشد. برای مثال می‌تواند به گذشته‌اش برگردد و از كودكی خود تعریف كند و…

در كل برای حضور در كارهای عروسكی چقدر به متن پایبندید؟

در مجموعه كلاه قرمزی طبق خواسته ایرج طهماسب جلو می‌رویم و ایشان دیالوگ‌های زنده و مختص صداپیشه را می‌پسندند كه حالا با توجه به دایره لغاتی كه خود عروسك دارد، درهم تنیده می‌شوند. او در جلسات تمرین موقعیت را برایمان توضیح می‌دهد و همه ما براساس آن بداهه‌سازی می‌كنیم.

یك عروسك با در نظر گرفتن كدام ویژگی‌ها به موفقیت خواهد رسید؟

همان‌طور كه گفتم برای موفقیت یك عروسك، همه عوامل باید دست‌به‌دست هم دهند، از جمله طراحی عروسك، عروسك‌گردانی، صداپیشگی و… اگر حتی یكی از اینها كار خود را بدرستی انجام ندهد در موفقیت عروسك خلل ایجاد می‌شود.

به‌طور قطع در موفقیت یك عروسك هماهنگی میان صداپیشه و عروسك‌گردان لازم است. شما چطور با محمد لقمانیان به این هماهنگی رسیدید؟

ایشان از هم‌دانشگاهی‌ها و دوستان نزدیكم هستند و به دلیل همكاری‌مان در این مجموعه رابطه صمیمانه‌تری باهم داریم.

برچسب‌ها: محمد بحرانی

بدون دیدگاه

  1. سلام دوست عزیز وب جالبی داری باور کن راست میگم عید نوروزتم مبارک خوشحال میشم به من سر بزنی 😐
    تفرعه ی 1 ماه بنر چقده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی کردن مطالب غیر قانونی است