بعضی انحصار اوصیا را در عدد دوازده به چند وجه مناسب بیان نموده:
اول آنکه اسلام مبنی است بر شهادتین، شهادت وحدانیت و شهادت رسالت و هر یک از این دو اصل مرکب از دوازده حرف است و امام، حافظ آن دو اصل است. پس مناسب است که عدد کسانی که حافظ آن دو اصل باشند دوازده باشد.
دوم آنکه عدد نُقَبای بنی اسرائیل به نصّ کتابْ دوازده است و هم چنین در لیله العَقَبه که بیعت حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله نموده اند، دوازده نقیب بوده اند.
سوّم آنکه اسباط و اُمنای بنی اسرائیل دوازده بوده اند.
چهارم آنکه نور آفتاب و ماهتاب [که] راه می نماید خلایق را به سالک، دوازده برج است.