شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳
خانه / مصاحبه با بازیگران و هنرمندان / مصاحبه با شقايق فراهاني

مصاحبه با شقايق فراهاني

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

او اين روزها سريال تلويزيوني «كلاه‌پهلوي» را روي آنتن شبكه يك دارد. فراهاني در اين سريال نقش مه‌لقا همسر صمصام‌خان (داريوش فرهنگ) را بازي مي‌‌كند، مه‌‌لقا زني است كه با وجود كتك‌هايي كه از همسرش مي‌خورد، سعي مي‌كند به زندگي مشتركش ادامه بدهد. با او درباره بازي در سريال كلاه‌پهلوي به گفت‌و‌گو نشستيم.

شما در سريال كلاه‌پهلوي ايفاگر نقش مه‌لقا هستيد. او زني است كه در مقابل ظلم همسرش صبوري مي‌كند و با وجود خشم شوهرش به زندگي با او ادامه مي‌دهد. از بازي در نقش مه‌لقا برايمان بگوييد.

همان‌طور كه اشاره كرديد، اجراي نقش مه‌لقا سختي‌هاي خودش را داشت و نقش خيلي راحتي نبود. معمولاً تصويري كه از زنان در آثار تاريخي مي‌بينيم، كليشه‌اي است؛ اما مه‌لقا اسير كليشه‌ها نيست. بايد اين شخصيت را به گونه‌اي بازي مي‌كردم تا براي مخاطب قابل باور باشد. اگر كمي در زمان اجرا بزرگنمايي مي‌كردم، بيننده ديگر نمي‌توانست با اين نقش همذات‌پنداري كند. بايد كاملا باورپذير نشان مي‌دادم كه مه‌لقا چطور در مقابل خشم همسرش صبوري مي‌كند. براي ايفاي نقش مه‌لقا از زناني كه در جامعه مي‌شناختم، الهام گرفتم. نمونه چنين زناني كم نيست. من سعي كردم الگوي درستي از اين زنان بگيرم، زناني كه مورد ظلم همسرانشان قرار مي‌گيرند.

از سوي ديگر من فارغ‌التحصيل رشته نقاشي هستم. زماني كه در اين رشته تحصيل مي‌كردم، مطالعات فرهنگي داشتم. بنابراين تصوير درستي از چنين زناني در جامعه دارم. در مجموع نقش مه‌لقا را خيلي دوست دارم. براي ايفاي اين شخصيت با خاطرات و كارهاي او زندگي كردم تا نقش را به نحو مطلوب در بياورم تا بينندگان با آن ارتباط خوبي برقرار كنند. البته حضورم در چند قسمت پخش شده، كمرنگ است، اما به مرور پررنگ‌تر مي‌شود. در حال حاضر خيلي نمي‌توانم درباره اين نقش توضيح بدهم. بايد اين سريال را ببينيد تا بيشتر با اين شخصيت آشنا شويد.

بين نقش‌هايي كه تاكنون بازي كرده‌ايد، فكر مي‌كنم نقش مه‌لقا خيلي متفاوت‌تر از ديگر نقش‌هايتان است و چالش‌هاي بيشتري برايتان به همراه داشته است.

بله، يكي از جذاب‌ترين نقش‌هايي است كه تا به حال كار كرده‌ام. مه‌لقا جزو نقش‌هايي است كه بندرت به بازيگر پيشنهاد مي‌شود. خوشحالم ايفاي چنين نقشي در كارنامه هنري‌ام ثبت شده است.

ولي فكر نمي‌كنيد در شخصيت‌پردازي مه‌لقا كمي اغراق‌شده و اين نقش كمي تك‌بعدي به نظر مي‌رسد؟ بويژه در صحنه‌اي كه نشان داده مي‌شود مه‌لقا روي زمين افتاده و مرتب از همسرش كتك مي‌خورد؟

نه، اصلاً اين طور نيست. يكي از ويژگي‌هاي برجسته نقش مه‌لقا شخصيت‌پردازي صحيح آن است. چنين زناني هميشه در گذشته و حال حضور داشته و دارند. ضمن اين‌كه وقتي فيلمنامه را خواندم، بارها درباره اين نقش با كارگردان صحبت كردم و ايشان تحليل‌هاي خيلي درستي درباره اين نقش داشتند.

هنگام خواندن فيلمنامه‌ نقش ديگري هم وجود داشت كه دوست داشته باشيد آن را بازي كنيد؟

نقش «عاليه» را دوست داشتم كه سارا خوئيني‌ها اين نقش را بخوبي بازي كرده است. عاليه جزو شخصيت‌هاي جذاب سريال كلاه‌پهلوي است.

شما چند سال جسته و گريخته در سريال كلاه‌پهلوي بازي ‌كرديد. ضمن اين‌كه در زمان‌هايي كه در اين سريال بازي نداشتيد، در تله‌فيلم‌هاي مختلف بازي مي‌كرديد. بازي در آثار ديگر باعث نمي‌شد تمركزتان براي ايفاي شخصيت مه‌لقا كمتر شود؟

در طول سال‌هاي توليد سريال كلاه‌پهلوي در فرصت‌هايي كه پيش مي‌آمد در آثار ديگر هم بازي مي‌كردم ولي اين مساله باعث نشد تمركزم براي ايفاي نقش مه‌لقا كم شود، چون زماني كه قرار شد اين نقش را بازي كنم، در ذهنم مرتب با او درگير بودم. بنابراين حضورم در آثار ديگر باعث نشد خدشه‌اي به نقش مه‌لقا وارد شود. ضمن اين‌كه من بازيگر گزيده كاري هستم و هر فيلمنامه‌اي را قبول نمي‌كنم، مگر آن كه نقش حرفي براي گفتن داشته باشد.

اتفاقات سريال كلاه‌پهلوي در زمان رضا​شاه رخ مي‌دهد. فكر مي‌كرديد روزي بتوانيد يكي از شخصيت‌هاي آن دوره را بازي كنيد؟

فراهاني: براي ايفاي نقش مه‌لقا از زناني كه در جامعه مي‌شناختم، الهام گرفتم. نمونه چنين زناني كم نيست. من سعي كردم الگوي درستي از اين زنان بگيرم، زناني كه مورد ظلم همسران​شان قرار مي‌گيرند

من بعد از بازي در سريال تلويزيوني «خانه پدري» قصد نداشتم در سريال اجتماعي بازي كنم و تصميم گرفتم فقط در سريال‌هاي مذهبي يا تاريخي بازي كنم. به همين دليل بازي در سريال كلاه‌پهلوي را پذيرفتم، چرا كه علاقه‌مند به بازي در يك مقطع تاريخي بودم. اميدوارم تمام صحنه‌هايي كه در اين سريال برايشان زحمت كشيده‌ايم، پخش شود.

در مجموع شنيدن و ديدن مقاطع مختلف تاريخ براي همه جذابيت دارد و من هم از اين مساله مستثنا نيستم و دوست دارم در آثار تاريخي بيشتر بازي كنم. اميدوارم شرايط بازي در چنين آثاري باز هم برايم فراهم شود.

پس با اين تعريف ديگر قصد نداريد در سريال‌هاي اجتماعي بازي كنيد و فقط علاقه​مند به بازي در سريال‌هاي تاريخي هستيد؟

نه، نمي‌توانم چنين انتخابي داشته باشم. چون بازيگري حرفه‌ام
است و اگر بازي نكنم، مي‌ميرم، اما سعي مي‌كنم نقش‌هايم را با وسواس زيادي انتخاب كنم. علاوه بر آن تلاش دارم نقش‌هايم را به گونه‌اي ايفا كنم كه براي بيننده قابل لمس باشد تا بتواند با آن ارتباط برقرار كند. علاوه بر آن، نقش بايد بازيگر را درگير كند و اين اتفاق در سريال كلاه‌پهلوي افتاده است. مه‌لقا جزو نقش‌هايي است كه براي من جاي كار داشت.

در اين سريال داريوش فرهنگ نقش صمصام​خان (همسرتان) را بازي مي‌كند. توانايي‌هاي بازيگر نقش مقابل تا چه ميزان مي‌تواند روي بازي شما تاثيرگذار باشد و آيا اين اتفاق در سريال كلاه‌پهلوي افتاد؟

مسلما خيلي تاثير دارد. توانمندي‌هاي بازيگر نقش مقابل مثل اين مي‌ماند كه شما با يك همراه خوب در مسابقات رالي شركت مي‌كنيد. مسلما همراه خوب بهتر از كسي است كه تازه گواهينامه گرفته است.

من در سريال كلاه‌پهلوي اين افتخار را داشتم تا در كنار داريوش فرهنگ بازي كنم. توانمندي‌هاي او در زمان بازي خيلي به من كمك كرد و باعث ‌شد ديالوگ‌هايمان قوت بيشتري بگيرد. توانايي بازيگر نقش مقابل هنگام بازي باعث دلگرمي مي‌شود تا بازي بهتري ارائه بدهيم.

با توجه به چالش‌هايي كه نقش مه‌لقا برايتان داشت، حضور ضياءالدين دري در مقام كارگردان​ تا چه ميزان در هدايت درست نقش‌ تاثيرگذار بود؟

من نزديك به 20 سال است که بازيگرم. بنابراين مي‌توانم به جد بگويم ​حضور ضياء‌الدين دري تاثير زيادي در بازي‌ام داشت. او جزو كارگرداناني است كه بدرستي بازيگران را هدايت مي‌كند. واقعاً دكوپاژهاي زيبايي دارد و من هر زماني كه سر صحنه حاضر مي‌شدم، منتظر بودم كارم را مقابل دوربين شروع كنم.

او دقت زيادي براي ضبط هر صحنه داشت و براحتي از سكانس‌ها عبور نمي‌كرد و توضيحات لازم را به بازيگران مي‌داد. گرچه من خيلي تجربه بازي در آثار تاريخي را ندارم، اما به دري اطمينان داشتم و او هم بخوبي بازيگران را كنترل مي‌كرد تا حس‌هايشان در صحنه‌هاي مختلف درست باشد.

يعني خودتان هيچ پيشنهادي براي بهبود اين نقش نمي‌داديد؟

يك بازيگر نمي‌تواند بدون هيچ تفكري نقشي كه به عهده‌اش گذاشتند را بازي كند. مسلما براي خلق شخصيت بايد زحمت كشيد تا نقش بخوبي ايفا شود. در كنار زحمت بازيگر، هدايت كارگردان خيلي تاثير دارد و باعث مي‌شود نقش قوام خوبي بگيرد. بويژه اين‌كه در سريال كلاه‌پهلوي ضياء‌الدين دري علاوه بر كارگرداني، نويسندگي را هم به عهده داشت و با شخصيت‌ها كاملاً مانوس بود. بنابراين ايشان بهتر از بقيه مي‌توانستند به من به عنوان بازيگر كمك كنند.

برخي معتقدند ريتم سريال كلاه‌پهلوي كند است. شما چه نظري در اين باره داريد؟

نه، به نظرم اين طور نيست. به هر حال در قسمت‌هاي ابتدايي سريال بايد شخصيت‌ها معرفي شوند تا مخاطبان نسبت به آنها شناخت پيدا كنند.

از آنجا كه اين سريال هم پر شخصيت است، بنابراين كند بودن ريتم آن​ طبيعي است. مطمئنم هر چه جلوتر برويم، بينندگان انگيزه بيشتري براي تماشاي اين سريال پيدا مي‌كنند.

شنيده‌ايم مشغول بازي در سريال ماتادور هستيد. در اين مجموعه چه نقشي را ايفا مي‌كنيد؟

در اين سريال نقش منفي بازي مي‌كنم كه در حال حاضر نمي‌توانم توضيح زيادي درباره آن بدهم، اما جزو نقش‌هايي است كه جاي كار دارد و من چنين نقش‌هايي را دوست دارم.

برچسب‌ها: شقايق فراهاني

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی کردن مطالب غیر قانونی است