جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳
خانه / مجریان تلویزیون / زهرا شوقی مجری تلویزیون

زهرا شوقی مجری تلویزیون

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 97 میانگین: 2.4]

زهرا شوقی

زهرا شوقی

زهرا شوقی

متولد مرداد ماه ۱۳۶۲

شروع فعالیت با سازمان صدا و سیما : سال  ۷۶ در مرکز اراک با برنامه  رادیویی  سلام کوچولو

تا سال  ۸۶ همزمان در سیمای آفتاب برنامه های  کودک ، شبانه ، جوان و مناسبتی را اجرا می کرد.

همکاری با رادیو ورزش از سال ۸۶ با برنامه های بانوان با ورزش  و ورزش و نوجوان آغاز شد.

در شبکه جهانی جام جم به اجرای برنامه به رنگ رویا ، شاخ طلا و ریحانه ، ترنم جام  و خانه مهر پرداخته است.

در شبکه دو هم اکنون برنامه  روز از نو را اجرا می کند و در برنامه  هفت ترانه شبکه شما نیز حضور دارد .

زهرا شوقی

زهرا شوقی

زهرا شوقی، مجری برنامه کودک که در حال حاضر اجرای برنامه «ریحانه و شاخ طلا» را برای شبکه جهانی جام جم عهده‌دار است، درباره‌ی تفاوت اجرا در شبکه‌های داخلی و برون مرزی، گفت: کارمان در شبکه جام‌جم از این جهت سخت‌تر است که باید بتوانیم مخاطبان خارج از کشور را به شبکه خودمان جذب کنیم.

این مجری برنامه‌های کودک در گفت‌وگویی با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: به نظرم کار کودک در شبکه‌های جهانی مثل جام جم خیلی سخت‌تر از شبکه‌های داخلی تلویزیون است چرا که ما مخاطبانی داریم که بسیاری از مسائل را از نزدیک لمس نکرده‌اند؛ بنابراین در این زمینه باید تلاش کنیم تا برنامه‌های کودکمان تنوع و رنگ و لعاب بشتری داشته باشند.

وی درباره‌ی قوانینی که بر برنامه‌های کودک شبکه‌های داخلی و برون مرزی حاکم است، اینگونه بیان کرد: به عنوان مثال یکی از قوانینی که در برنامه‌های کودک تلویزیون باید رعایت شود قانون پوشش لباس کودکان و مجریان است که باید بگویم هیچ تفاوتی میان شبکه‌های برون مرزی و داخلی وجود ندارد و در تمام این شبکه‌ها این قوانین به یک میزان رعایت می‌شود.

زهرا شوقی با اشاره به رقابت برنامه‌های کودک در سطح جهانی، توضیح داد: با توجه به رقابتی که در حال حاضر میان برنامه‌های کودک شبکه‌ها وجود دارد و ما هم همپای آنها رقابت می‌کنیم، باید بگویم ایجاد رقابت سالم خیلی خوب است و موجب بالا رفتن کیفیت کارها می‌شود.

این مجری در ادامه ایده‌ی خود برای جذابیت بیشتر برنامه‌های کودک تلویزیون ایران را اینگونه ارائه داد: موزیکال بودن و نشاط رنگ در طراحی لباس مجریان برنامه‌های کودک به ویژه مجریان خانم برای جذابیت بیشتر قطعا کمک بزرگی می‌کند و حتما باید از رنگی استفاده شود که برای بچه‌ها شاد و پرانرژی باشد، چرا که اولین چیزی که کودکان را به خود جذب می‌کند رنگ و دکور و موسیقی برنامه است و زمانی هم که تمامی آنها در برنامه اعمال شود کودک را پای برنامه می‌نشاند و مابقی جذابیت‌ها بستگی به دیالوگ‌ها و کلام مجری دارد.

شوقی با تاکید بر اینکه طبق گفته‌ی عذرا وکیلی، پیشکسوت رادیو، ساده‌گویی در کار کودک مخاطبان بیشتری جذب می‌کند، خاطرنشان کرد: نقل قول خانم وکیلی که به ساده‌گویی کارهای کودک تاکید داشتند، یکی از مهم‌ترین عواملی است که به جذب مخاطب کمک می‌کند. از آنجایی که کودکان خردسال ما فوق‌العاده باهوش هستند، نمی‌توانیم با کلمات گولشان بزنیم.

وی معتقد است: صداقت در اجرا و گفتار برنامه‌های کودک، مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند چرا که بچه‌ها دوست ندارند آنها را بچه فرض کنیم.

این مجری برنامه‌ی کودک در ادامه در پاسخ به اینکه اجرای زنده برنامه‌های کودک تا چه اندازه می‌تواند به جذابیت این برنامه‌ها کمک کند؟ گفت: شاد بودن همراه با ریتم تند در کنار اجرای زنده کمک خیلی زیادی به جذابیت برنامه‌های کودک می‌کند؛ البته نه فقط در برنامه‌های کودک بلکه تمامی برنامه‌های تلویزیون باید زنده باشند، چرا که زنده بودن به یک کار و عوامل آن انرژی می‌دهد.

شوقی درباره‌ی تفاوت گفتار در اجرای برنامه‌های کودک در شبکه‌های داخلی و برون مرزی تلویزیون، اظهار کرد: به دلیل اینکه مخاطبان اصلی شبکه جام جم در خارج از کشور هستند و ممکن است بسیاری از آنها نتوانند راحت فارسی صحبت کنند و به این زبان مسلط باشند و شاید خیلی از اصطلاحات ایرانی را ندانند و حتی ممکن است بسیاری از کودکان تا به حال به ایران سفر نکرده باشند، بنابراین با آداب و رسوم ما خیلی آشنا نیستند و فقط شنیده‌اند به همین خاطر اولین الگوی ما در این شبکه در برنامه «ریحانه و شاخ طلا» این است که حتما فارسی سلیس صحبت کنیم تا برای مخاطبان کودک خارج از کشور قابل درک باشد.

وی اضافه کرد: اصولا برنامه‌های کودک در شبکه‌های داخلی تلویزیون ریتم تندتری دارند اما ما در شبکه جام جم کمی با طمأنینه صحبت می‌کنیم و به شکل شمرده اصطلاحات را معنی می‌کنیم تا برای کودکان قابل فهم باشد.

مجری برنامه «ریحانه و شاخ طلا» در ادامه گفت وگوی خود با اشاره به کوتاهی به کلیت برنامه‌اش توضیح داد: ریحانه و شاخ طلا به شکل تولیدی تهیه شده است که هر روز از دوشنبه تا جمعه به روی آنتن شبکه جام جم می‌رود. این برنامه که برای گروه خردسال طراحی شده است و به شکل تخصصی به دغدغه‌های کودکان هم می‌پردازد. در کنار مجری، تعدادی از کاراکتر‌های عروسک هم حضور دارند که واژه‌ها و اصطلاحات ایرانی را معرفی می‌کنند و من به عنوان ریحانه به بچه‌ها در درک بهتر واژه‌ها کمک می‌کنم.

به گفته وی احتمال دارد که این برنامه اجرای زنده داشته باشد اما هنوز به قطعیت نرسیده است.

شوقی در پایان صحبت‌هایش درباره‌ی اهمیت مناسبت‌های ملی در رسانه ملی به ایسنا گفت: پرداختن به مناسبت‌های ملی و مذهبی از اولویت‌های برنامه «ریحانه و شاخ طلا»ست و برایمان خیلی مهم است؛ به عنوان مثال به مسائلی چون شب یلدا‌، چهارشنبه آخر سال و … می‌پردازیم. حتی به مناسبت‌های تاسوعا و عاشورا هم در برنامه اشاره می‌کنیم و آنها را نیز پررنگ می‌کنیم. در شبکه‌ای مثل جام جم درباره ائمه باید به گونه‌ای صحبت کنیم که در حد فهم و درک کودکان خردسال خارج از ایران باشد.

به گزارش ایسنا، برنامه «ریحانه و شاخ طلا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی اکبر ذاکری و نویسندگی زهرا درویشعلی‌زاده برای شبکه جهانی جام جم تهیه شده است که با اجرای زهرا شوقی همراه است. این برنامه که برای گروه سنی خردسال تهیه شده، جهت ارتباط هر چه بیشتر خردسالان فارسی زبان مقیم خارج از کشور طراحی و پخش می‌شود.

«ریحانه و شاخ طلا» با هدف ارشادی و تربیتی هر روز از دوشنبه تا جمعه به مدت ۲۵ دقیقه به روی آنتن شبکه جام جم می‌رود.

بدون دیدگاه

  1. زهرا شوقی مجری خوب و دوست داشتنی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی کردن مطالب غیر قانونی است